Filmes díjak tárháza

2017. január 07. 12:31 - Leenacat

Filmfesztiválok és filmdíjak 2016

 A díjátadó szezon hamarosan a finisébe ér, hiszen hétvégén, egészen pontosan január 8-án (magyar idő szerint hétfőn hajnalban) rendezik a Golden Globe díjátadót, azaz a Hollywoodban dolgozó nemzetközi újságírók szervezetének (HFPA) immáron 74. rangos eseményét. Továbbá január végén a 2017-es Oscar nomináltak listáját is tudni fogjuk. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen érdemes visszatekintenünk a 2016-os év fesztiváljaira, hogy tisztában legyünk azzal, mely filmek kapnak majd fontos szerepet a következő pár hétben.

Az évet a Sundance filmfesztivál nyitotta, amely a világ legnagyobb független filmes megmérettetése. Robert Redford 1981-ben alapította meg és minden évben Salt Lake City városában tartják. Évről évre egyre nívósabb fesztiválnak számít, hiszen több itteni nyertes filmet jelöltek később Oscarra, mint például a 2001-es Hálószobábant, A messzi dél vadjait vagy a Whiplasht. Tavaly a Birth of a Nation lett a Sundance győztes film, és akkor még komoly Oscar esélyesnek is tűnt, hiszen pont akkor januárban kerekedett nagy botrány abból, hogy nem jelöltek feketéket az Oscar díjra. Igen ám, de történt egy ennél sokkal nagyobb és komolyabb botrány, amely a Birth of a Nation rendezőjét, Nate Parkert érinti. A tehetséges színész-rendezőről kiderült ugyanis, hogy 17 évvel ezelőtt barátjával együtt megerőszakolt egy nőt, aki később öngyilkos lett, és ezzel el is vágta minden esélyét attól, hogy Oscar szobrot kapjon, ráadásul a további karrierjét is nagyban meghatározhatja. Díjat ugyan nem, de rendkívül jó kritikai fogadtatást kapott a Manchester by the Sea című filmdráma, amely hazánkban A régi város néven fog futni a mozikban februárban. A film egyébként azóta nem maradt díjak nélkül és minden bizonnyal több Oscar jelölést is kapni fog. Főszereplői Casey Affleck és Michelle Williams is számíthatnak nominációra, de erről majd későbbi írásaimban részletesen is beszámolok.

Februárban aztán következett a 66. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, amelynek zsűrielnöke Meryl Streep volt. Egy szívszorító olasz dokumentumfilm nyerte az Arany Medvét, a kritikusok által teljesen megérdemelten. A Gianfranco Rosi rendezte, Fire at Sea (Tűz a tengeren) a szicíliai Lampedusa szigetén készült, amely az egyik legfontosabb célpontja azoknak az afrikai migránsoknak, akik a Földközi tengeren közelítik meg Európát. Ezt a filmet jelölte egyébként Olaszország a 2017-es Oscarra, ám végül a legjobb kilencben nem kapott helyet.

A következő fontosabb esemény a májusi Cannes-i filmfesztivál volt. A zsűrielnöki posztot az amerikai rendező, George Miller töltötte be, és zsűritagként helyet kapott az Oscar-díjas, Saul fia rendezője Nemes Jeles László is. Nagyon sok jó és igényes film versenyzett Cannes-ban, köztük két olyan alkotás is, ami még esélyes lehet az Oscaron a legjobb külföldi film kategóriában. Az iráni The Salesman (Az ügyél) és az Akadémia szobrára talán legesélyesebb, a német Toni Erdmann is itt mutatkozott be. Igencsak megosztotta az embereket és a filmes szakértőket a zsűri döntése, ugyanis Ken Loach, Én, Daniel Blake című alkotásának ítélték oda az Arany Pálmát. Az éles kritikák leginkább annak szóltak, hogy talán volt jobb és kiemelkedőbb alkotás ennél a filmnél, de nem lehet elvitatni, hogy ez az érzékeny melodráma méltán érintette meg a zsűri szívét. Ha már ennél a filmnél tartunk érdemes megemlítenem, hogy e fontos témát boncolgató alkotást, jelölték aztán a decemberi Európai Filmdíjra is, csakúgy, mint cannes-i vetélytársait, a francia Elle-t, a Toni Erdmannt, a spanyol Pedro Almodóvar rendezte Julietát és a svéd Az ember, akit Ovénak hívtak alkotást. Az Európai Filmdíjat már az egyértelmű favorit Toni Erdmann gyűjtötte be és aratta le a babérokat a rendező, színész és színésznő kategóriában is. Érdemes tehát a legnagyobb Oscar esélyesnek tekinteni Maren Ade nagyszerű filmjét.

A nyár végén aztán kezdetét vette a 73. Velencei Filmfesztivál, ahova megérkezett több várva várt alkotás, köztük a Natalie Portman főszereplésével készült Jackie, és kétségkívül a tavalyi év legnagyobb durranása a modern musical La La Land is. (Kaliforniai álom) Meglepetésre egyiküknek sem sikerült a győzelem, ugyanis az Arany Oroszlánt egy fülöp-szigeteki négy órás művészfilm nyerte. A zsűri nagydíját már egy hollywoody alkotás kapta, méghozzá a divattervezőből rendezővé avanzsált Tom Ford izgalmas thrillere, a Nocturnal Animals (Éjszakai ragadozók), Amy Adams főszereplésével. A vörös színésznőnek nem ez volt az egyetlen filmje a fesztiválon, ugyanis itt mutatkozott be az Arrival (Érkezés) is, amely mint tudjuk végül a 2016-os év legsikeresebb scifijének számított.

Eközben már kezdetét is vette a coloradói 43. Telluride filmfesztivál, amely minden évben a nagy amerikai ünnep, a Labor Day (munka ünnepe) hétvégéjén kezdődik. Meghívott versenyfilmként szerepelt az Arrival, a La La Land, a Manchester by the Sea, a Fire at Sea és a Toni Erdmann is. Itt mutatkozott be a hatalmas kritikai sikernek örvendő és 6 Golden Globe díjra jelölt Moonlight (Holdfény) is. Barry Jenkins alkotása nagyon valószínű, hogy több kategóriában is jelölve lesz az Oscaron és az sem kizárt, hogy díjakkal fog távozni, de ne szaladjunk ennyire előre. A rengeteg igényes alkotás közül végül megszerezte első komolyabb díját Damien Chazelle filmje, a La La Land. A fiatal rendező valami újat, valami különlegeset álmodott meg és alkotott filmvászonra, így nem volt megállás a díjak és a siker tekintetében. Hiszen már következett is a hatalmas presztízzsel bíró Torontói Nemzetközi Filmfesztivál.

Toronto nem csak azért fontos helyszíne a filmes fesztiváloknak, mert nagy figyelemmel követi a sajtó és, mert nagyon igényes alkotások kerülnek bemutatásra, hanem azért is, mert többször lett a torontói győztes később az Oscar legjobb filmje is. Ilyen volt 2008-ban a Gettómilliomos, 2011-ben A király beszéde vagy 2013-ban a 12 év rabszolgaság. Minden évben hagyományosan a közönség szavazza meg kedvencét. 2016-ban legjobban Damien Chazelle La La Landjét szerették és ezzel a győzelemmel ténylegesen az Oscar legnagyobb favoritja lett. Persze, ahogy már említettem a Manchester by the Sea és a Moonlight is komoly esélyekkel indulhat az Akadémia díjátadóján.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a new york-i Gotham Awardson, amelyen független filmes alkotásokat díjaznak, a legjobb film Barry Jenkins Moonlightja lett. A Critics Choice Awardson aztán ismét a La La Land muzsikált a legjobban és a New York-i kritikusok díja is Damien Chazelle filmjéhez vándorolt. Az Amerikai Filmintézet (AFI) viszont már a Manchester by the Sea-t választotta a 2016-os év legjobb alkotásának és több rangos díjátadón is bezsebelt színészi díjakat. Szóval a verseny még nyitott és nagyon izgalmasnak ígérkezik.

 

Ezek voltak tehát a tavalyi év legfontosabb filmfesztiváljai és filmes díjai. A következő bejegyzésekben már minden mennyiségben a Golden Globe-al foglalkozom és annak jelöltjeivel, hiszen már csak néhány nap, és sor kerül az év második legjobban várt filmes eseményére. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranyszobrok.blog.hu/api/trackback/id/tr7212097757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Filmes díjak tárháza
süti beállítások módosítása