Már csak két nap és kiderül kik lesznek az idei Oscar-díjasok. Mely ország filmje lesz a legjobb idegen nyelvű alkotás, és kik lesznek a legjobb forgatókönyvírók? Az Akadémia mely betétdalért rajong a legjobban és vajon mely operatőr fényképezése volt a legszebb?
Legjobb idegen nyelvű film
A Man Called Ove (Svédország)
Land of Mine (Dánia)
Toni Erdmann (Németország)
The Salesman (Irán)
Tanna (Ausztrália)
Idén is nagyon sokszínű mezőny gyűlt össze ebben a kategóriában, amelyet tavaly nagy örömönkre a Saul fia nyert meg. Ismét van, csakúgy, mint az elmúlt évben, második világháborús dráma- bár elég más aspektusból mutatja be azt - és a dánok ezúttal is bekerültek a legjobbak közé, hiszen tavaly az Egy háborúval lehettek ott az Oscaron. A homok alatt, azaz a Land of Mine, még 2015 decemberében került hazájában moziforgalmazásba és akkor az év dán filmjének választották. A második világháború után a dánok nyugati partjainál hatalmas aknamezőt hagytak hátra a németek, amelyeket a dánok tinédzserkorú német hadifoglyokkal akarnak kiszedetni a földből. A jobban sikerült háborúellenes filmek közé bekerül ugyan, de azért nem egy kiemelkedő darab, viszont pszichológia szintjén egy igen erős erkölcsi dráma. Esélye nincs a győzelemre, de a jelölést megérdemelte.
Az A Man Called Ove (Az ember, akit Ovénak hívnak) egy nagyon szerethető film, amelyben egy házsártos vénember mindennapjaiba kapunk betekintést, akinek az egész élete szépen lassan kibontakozik a szemünk előtt. A svédek nagyon szerencsések, hiszen van egy 35 éves Fredrik Backmanjuk, akinek immáron 4 jobbnál jobb drámai és egyben humoros könyve jelent meg. Az Ove volt az első alkotása és rögtön egy rendkívül jóra sikeredett filmdapatációt készítettek belőle, amelyben az alapvető emberi értékek kerülnek terítékre. Megható, humoros, tanulságos és szórakoztató. Sokan úgy vélték, hogy az Akadémia túlságosan szentimentális, és ezért kerülhetett be ez a svéd film a legjobbak közé, de úgy érzem, néha igen is szükség van az életünkben ilyen és ehhez fogható filmekre, miközben a világunk tele van borzalmakkal.
Tanna Vanuatu sziget déli részén helyezkedik el, méghozzá egy működő vulkán lábainál és címadója Ausztrália első Oscar jelölt alkotásának. Azért kerülhetett be a legjobbak közé, mert nem angolul, hanem az ott élő törzsi nyelven szólalnak meg benne és persze azért is, mert egy tragikus szerelmet mutat be, érdekes és szokatlan köntösbe csomagolva. Rómeó és Júlia történetéhez lehet hasonlítani, hiszen két ellenséges törzs abban látja a békéhez vezető utat, ha két fiatalt összeadnak. A lánynak azonban már van szerelme, akivel aztán kénytelenek elszökni és felrúgni a szigorú hagyományokat. Az óceániai törzsi kultúra miatt mindenképpen egy különleges alkotásról van szó és valljuk be őszintén azért nem sok ilyen filmet csodálhatunk meg, maximum dokumentumfilmes közegben.
A katagória kétségkívül legnagyobb esélyese, a Toni Erdmann, Maren Ade komédiát sem nélkülöző drámája. A 162 perces alkotás bizony hosszúnak tűnhet, de néhány unalmasabb részt leszámítva, így kerek ez az apa-lánya történet. Egészen január végéig úgy tűnt, hogy nincs ellenfele a tavaly Cannes-ban méltatlanul díj nélkül hagyott alkotásnak, ám a politika közbeszólt és Asghar Farhadi, iráni rendező került hirtelen a középpontba. A The Salesman tavaly Cannes-ból a legjobb színész és a legjobb forgatókönyv díját is hazavihette, ám nem különösebben tartották esélyesnek az Oscarra. Farhadi már egy jobb filmmel nyert aranyszobrot 2012-ben (Nader és Simin- Egy elválás története), ráadásul a német humort még az USA-ban is értették és jól fogadták. Donald Trump, novemberben megválasztott amerikai elnök azonban hat muszlim vallású országban is betiltotta az amerikai vízumkérelmet. Farhadi természetesen azonnal kijelentette, hogy így nem kíván résztvenni az Oscar gálán, amivel az Akadémia tagok figyelmét biztosan magára fordította. Vajon a politika képes ennyire beleszóni és végül a Farhadi által küldött iráni Nasa mérnök veszi át a díjat? Van min izgulni.
Legjobb eredeti forgatókönyv
Manchester by the Sea - Kenneth Lonergan
La La Land - Damien Chazelle
20th Century Women - Mike Mills
Hell or High Water - Taylor Sheridan
The Lobster - Yorgos Lanthimos és Efthimis Filippou
Korábbi bejegyzésemben egy nagy kérdőjelnek tekintettem ezt a kategóriát, ugyanis Damien Chazelle és Kenneth Lonergan is egyaránt esélyesnek tekinthető az Oscarra. Chazelle megnyerte a Golden Globe-ot, Lonergan pedig a BAFTA díjat, majd végül egyikük sem győzött a Writers Guild Awardson, azaz a Forgatókönyvírók Céhének díjátadóján, ugyanis Barry Jenkins elhappolta előlük az elismerést. Ám, ez nem azt jelenti, hogy Jenkins lenne a kategória esélyese, hiszen a Moonlight szerzője ugyan a WGA-n az eredeti kategóriában kapott helyett, ám az Oscaron az adaptált forgatókönyvek között méretteti meg magát. Szóval továbbra is nyitott kérdés, hogy Chazelle vagy Lonergan lesz-e a győztes, más "forgatókönyv" nem nagyon fordulhat elő. Lonergan elismert drámaíró, akit Pulitzer-díjra is jelöltek 2001-ben és már első filmjével 16 évvel ezelőtt (Számthatsz rám) ott találta magát a legjobb forgatókönyv írók között az Oscaron. Ha az Akadémia tagjai figyelembe veszik azt, hogy a Manchester by the Sea-nek is szeretnének díjat adni, akkor azt leginkább ebben a kategóriában tehetik meg (színészek között még Casey Affleck is esélyes lehet), hiszen Chazelle minden bizonnyal viszi a rendezők díját és a legjobb film is valószínűleg a La La Land lesz. Lonergan mellett szólhat az is, hogy musical forgatókönyvet nem szokása az Akadémiának kitüntetni, ellenben drámájában a dialógusnak van a legnagyobb erőssége.
Legjobb adaptált forgatókönyv
Moonlight - Barry Jenkins, Tarrell Alvin McCraney
Fences - August Wilson
Lion - Luke Davies
Hidden Figures - Theodore Melfi, Alisson Scroeder
Arrival - Eric Heisserer
Évről évre ez a kategória számít a legerősebbnek, hiszen kitűnő történeteket filmesítenek meg és, ha nekem kellene választanom, nagyon nehezen tudnék dönteni a legjobb forgatókönyvet illetően. Szerencsére nem nekem kell, az Akadémiának van feladva ez a lecke. Nagyon úgy tűnik, hogy idén a Moonlight kiemelkedik a többi közül, hiszen Barry Jenkins megnyerte a WGA-n az eredeti forgatókönyvért járó díjat. Hogy miért érdekes ez és hogy lehet az, hogy a WGA abban, az Akadémia pedig az adaptáltak között jelölte? Hát úgy, hogy az Oscar bizottság élén lévő emberkék Tarrell McCraney színdarabját tartják az eredetinek és meglátásuk szerint ebből készítette Jenkins később a forgatkönyvet. Való igaz, de természetesen a történet alapjait adja csak McCraney színdarabja, Jenkins sok változtatást eszközölt és így beleillik az eredeti kategóriába is. Az est legnagyobb meglepetése lenne, ha nem Jenkins nyer. August Wilson poszthumusz jelölése nagyon megérdemelt és 11 évvel a halála után Denzel Washington méltó emléket állított a drámaírónak azzal, hogy megrendezte a Fencest. Az Arrival ugyan megnyerte a WGA-t és, ha nincs a Moonlight akkor egyértelműen Oscar esélyes lenne Eric Heisserer.
Legjobb fényképezés
Bradford Young - Arrival
Linus Sandgren - La La Land
Greig Fraser - Lion
James Laxton - Moonlight
Rodrigo Prieto - Silence
Egy biztos, idén nincs Lubezki, így nem lesz negyedszerre is címvédés. Az operatőr rendkívül fontos eleme a filmnek, hiszen az ő kimagasló munkáján állhat vagy bukhat egy film. Lehet egy alkotásnak jó forgatókönyve, vagy akár néma film is, ha a képek zavaróak és hitetlenek. Mielőtt rátérnék az idei jelöltekre, ajánlani szeretnék egy videót, amelyet a Burger Fiction nevű youtube csatorna tett közzé. Az összes eddigi Oscar-díjas operatőr nevét és aranyszobrot ért munkáját gyűjtötték össze. Felemelő élmény végig nézni, de csak is nagyképernyőn ajánlott.
Scorsese legújabb filmje, a Silence némi meglepetésre ebben a kategóriában szerzett csak jelölést, ám Prieto teljesen megérdemelten van ott a legjobbak között, ugyanis a filmnek elképesztően szépre sikeredett a képi világa. Természetesen ugyanez elmondható az többi nomináltról is, és a Lion hat jelöléséből ez lehetne az egyik olyan, amelyet díjra vált. Ha nem lenne a La La Land? Greig Fraser megnyerte ugyan az Amerikai Operatőrök Társaságának a díját, amelyen évről évre a legjobb fényképezést díjazzák, ám a britek már nem neki adták a BAFTA-t, hanem a svéd Linus Sandgrennek. A La La Land, ha tarolni fog az Oscaron, akkor biztosan begyűjti ezt a díjat, ugyanis Sandgrennek nem kisebb feladata volt, mint hogy Los Angeles városát kellett ízlésesen, szemet gyönyörködtetően bemutatnia. Ráadásul kameramunkáját zenéhez, tánchoz és énekhez kellett igazítania. Bradford Young lehetne az első afroamerikai Oscar-díjas operatőr és az Arrival félelmetes képeivel egy másik, gyengébb évben biztosan nyerne.
Legjobb eredeti zene
Justin Hurwitz - La La Land
Micashu - Jackie
Dustin O'Halloran, Volker Bertelmann - Lion
Thomas Newman - Passangers
Nicholas Britell - Moonlight
ESÉLYES: Justin Hurwitz és győzni is fog
Legjobb dalbetét
Justin Hurwitz, Benj Pasek, Justin Paul - City of Stars
Sting, J. Ralph - The Empty Chair
Justin Hurwitz, Benj Pasek, Justin Paul- Audition
Lin-Manuel Miranda - How Far I'll Go
Justin Timberlake, Max Martin Shellback - Can't Stop the Feeling
ESÉLYES: Justin Hurwitz, Benj Pasek, Justin Paul - City of Stars, nincs kérdés, az idei év legfülbemászóbb dala. (sajnos a másik La La Land szám helyett, azonban egy Sing Street dalnak kellett volna bekerülnie)
Legjobb vágás
Arrival
Hacksaw Ridge
La La Land
Moonlight
Hell or High Water
ESÉLYES: Arrival és La La Land, hiszen mindketten megnyerték a Vágók Társaságának díját, előbbi dráma, míg utóbbi vígjáték, musical kategóriában.
Legjobb jelmeztervezés
Jackie – Madeline Fontaine
La La Land – Mary Zophres
Florence Foster Jenkins - Consolata Boyle
Fantastic Beasts and Where to Find them – Colleen Atwood
Allied - Joanna Johnston
ESÉLYES: La La Land, nyomában a Jackie.
Legjobb hangvágás
Hacksaw Ridge
Arrival
Deepwater Horizon
La La Land
Sully
ESÉLYES: A Hacksaw Ridge megnyerte a Golden Reel Awardsot (azaz a hangmérnökök díját), amellyel komoly sansza nyílt arra, hogy az Oscart is bezsebelje.
Legjobb hangkeverés
Arrival
Hacksaw Ridge
La La Land
Rogue One: A Star Wars Story
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
ESÉLYES: Valószínűleg ezt is viszi majd a La La Land, hiszen musical révén a hangkeverésnek fontos szerepe van a filmben.
Legjobb vizuális effekt
Deepwater Horizon
Doctor Strange
The Jungle Book
Kubo and the Two Strings
Rogue One: A Star Wars Story
ESÉLYES: The Jungle Book, mert egyszerűen fenomenálisra sikeredett az élőszereplős Dzsungel könyve változat, amelyben a CGI technológia a legtökéletesebben lett használva.
Legjobb látványtervezés
Arrival
Fantastic Beasts and Where to Find them
Hail, Caesar!
La La Land
Passengers
ESÉLYES: Bízok abban, hogy nem mindent a La La Land visz, így most itt az Arrivalnek szavazok bizalmat, mert azért mégiscsak egy scifiről van szó.
Legjobb smink
A Man Called Ove
Star Trek Beyond
Suicide Squad
ESÉLYES: Star Trek Beyond, csak mert a Suicide Squad úgy gondolom van annyira rossz film, hogy a sminkért járó díjat se nyerje el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.