Filmes díjak tárháza

2017. február 15. 14:37 - Leenacat

Az idei Oscar legnagyobb kérdőjelei

Már csak másfél hét és kiderül ki kapja az idei Oscar-díjakat. Néhány kategóriában már egyértelműen kirajzolódtak az esélyesek, de még mindig maradt pár nyitott kérdés az utolsó, nagy díjátadóra. Ki lesz a legjobb színész? Mely film követi a Saul fia útját és lesz a legjobb idegen nyelvű alkotás, vajon a politika közbe szólhat? Egy musical nyerhet-e forgatóköny díjat? 

A 89. Oscar díj átadóig, ezekre a kérdésekre nem fogjuk megkapni a választ, csak akkor, amikor kinyitják azokat a bizonyos borítékokat és bejelentik a nyerteseket. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy szinte minden filmet láttam és ha nem is teljesen szubjektíven, de megvizsgáltam néhány, még nyílt kategória esélyeit. (ez persze nem azt jelenti, hogy a többi kategóriában nem történhetnek meglepetések vagy fordulatok) 

A legnagyobb kérdés a főszereplő színész kategóriában merül fel. A Pulitzer díjas August Wilson színdarabját, a  Fencest nagy sikerrel játszották színpadi környezetben és két olyan népszerű amerikai filmszínész szerepelt a darabban, mint Denzel Washington és Viola Davis. 2010-ben Tony díjjal jutalmazták alakításukat. Denzel nagy vágya volt, hogy August forgatókönyvét mozivászonra adaptálja és végül a Paramount stúdió felkarolta a projektet, Denzel pedig elvállalta a film rendezését és főszerepét. Decemberben került a mozikba a film és az amerikaik imádták, köszönhetően a rasszizmus témájának és Denzel illetve Viola nagyszerű alakításának. Ám egészen januárig úgy tűnt Denzel ezúttal meg kell elégedjen a második hellyel és harmadik Oscarját nem 2017-ben veszi majd át. Legnagyobb riválisa, Casey Affleck, aki a Manchester by the Sea főszerepében egészen kivételes alakítást nyújtott. A fiatalabbik Affleck rengeteg díjat nyert, köztük a Critics Choice-ot és a Golden Globe-ot, sőt úgy tűnt a Screen Actors Guild díjat (színészek szervezetének a díja) is behúzza. Január végén azonban fordult a kocka és Washington örülhetett, aki életében először nyert SAG díjat és ezzel előlépett Oscar esélyesnek. A britek aztán Denzelt nem is jelölték egyáltalán a BAFTA-ra, viszont Casey örülhetett a maszkot ábrázoló szobornak. Ennek fényében ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy Washington lesz-e háromszoros Oscar-díjas, vagy az élete alakítását nyújtó Casey emelheti-e magasba a legfényesebben csillogó aranyszobrot. 

Én kire szavaznék? Casey Affleck 

A másik érdekesnek ígérkező kategória, az idegen nyelvű filmek versenye. A novemberben megválasztott amerikai elnök, Donald Trump rendesen felkavarta a port, azzal a döntésével, hogy néhány ország számára beutazási tilalmat rendelt el. Nem csak a közéletben, hanem a filmes világban is felháborodásnak adtak hangot a színészek és rendezők egyaránt. Meryl Streep beszéde a Golden Globe-on csak a kezdet volt, hiszen most már konkrét lépések születtek a muszlimok ellen és ez Oscar szempontjából leginkább az idegen nyelvű film kategóriáját érinti. Egészen januárig úgy tűnt, egyetlen esélyes van erre a díjra, méghozzá a tavaly Cannesban bemutatkozott és onnan sokak által méltatlanul díj nélkül távozó, német dramedy, a Toni Erdmann. Igen ám, de időközben Trump tilalma arra késztette Asghar Farhadi, iráni rendezőt, hogy bár a The Salesman jelölve lett Oscarra, ő nem hajlandó elmenni a ceremóniára. Kaphatna ugyan beutazási engedélyt, de nem kíván élni ezzel az igen megalázó lehetőséggel. A színészek és maga az Akadémia elnöke, Cheryl Boone Isaacs is kijelentette, hogy a művészetnek nincsenek és nem is lehetnek határai. Az mindenesetre tény, hogy a The Salesmanre terelődött a figyelem és ez akár a Toni Erdmann vereségét is jelentheti, bár Amerika már készül a német film remakejére. Asghar Farhadi egyébként nyert már Oscart a Nader és Simin- Egy elválás története című filmért, amit a kritikusok és a közvélemény is sokkal jobbnak tart a mostaninál. A legnagyobb kérdés az az, hogy az amerikaiak politikai helyzete képes-e átrendezni az erőviszonyokat és pusztán az együttérzés Farhadi második Oscarját eredményezheti-e. 

Én kire szavaznék? Toni Erdmann 

A legjobb eredeti forgatókönyvet idén először egy musical nyerheti meg. Damien Chazelle a klasszikus musicalek mintájára alkotott egy jelenkorban játszodó szerelmes musicalt, amelyért még a műfajtól távol állók is rajonganak. A 14 Oscar jelölést begyűjtött alkotás minden bizonnyal sok díjjal fog távozni, de a forgatókönyv kategória nagy kérdés, hiszen egy zenés darabnak általában az írás részét az Akadémia nem szokta jutalmazni. Kenneth Lonergan, a Pulitzer díjra jelölt drámaíró eközben egy lelkettépázó, szívetfacsaró filmet írt és rendezett. A Manchester by the Sea kétségkívül forgatókönyvben is nagyon erős, és érződik, hogy Kenneth Lonergan mesterfokon műveli a színdarabok írását. A Golden Globe-ot Damien Chazelle nyerte meg, ám a BAFTA-n Kenneth Lonergan diadalmaskodott. Ha az Akadémia tagok ténylegesen La La Land hatás alatt vannak, akkor minden bizonnyal Damien nyer, ám ha szeretnék, hogy a Manchester ne távozzon üres kézzel (Casey is nagy kérdés), akkor Kenneth viheti haza a díjat. Az adaptált forgatókönyv kicsit egyértelműbb, hiszen a Moonlight kimagaslik a mezőnyből és Barry Jenkins csak azért nem nyert a BAFTA-n, mert ott az eredeti forgatókönyvek közé jelölték. 

Én kire szavaznék? Manchester by the Sea, Kenneth Lonergan 

Melyik film kapja idén a legjobb vágás díjat? Jelenleg három film is esélyes a díjra, az Arrival, a Hacksaw Ridge és a La La Land. A dráma-scifi műfajának vonalán mozgó Arrival megnyerte az Amerikai Vágók Egyesületének a díját, amely rendkívül fontos elismerés az Oscar szempontjából. Ugyanitt, csak vígjáték kategóriában a La La Land is díjazva lett. Mel Gibson háborús drámája, a Hacksaw Ridge pedig hétvégén a BAFTA-n diadalmaskodott. Tehát három műfaj és három esélyes. Ismét csak azt kell írnom, hogyha a La La Landet meg akarják szórni díjakkal, akkor ezt a kategóriát is neki ítélik, ám, ha kicsit szeretnék elosztani a szobrokat, akkor az Arrival, vagy a Hacksaw Ridge örülhet a végén. Egyébként régen rendre az a film kapta a vágásért járó Oscart, amely a legjobb film is lett, ma már ez egy picit megváltozott és az Akadémia nyitottabb más filmekre is. Tavaly például a Mad Max- Fury Road, míg tavalyelőtt a Whiplash vágója emelhette magasba a díjat. 

Én kire szavaznék? Arrival  

 A legjobb jelmeztervezésben is a La La Land győz? Az egész Oscar gálának az a fő kérdése, hogy vajon hány jelölést vált Oscar szoborra a La La Land. A kisebb kategóriákban, mint például a jelmeztervezés, úgy gondolom van esélye más filmeknek illetve tervezőknek is. A La La Landen kívül, mindegyik jelmez visszaugrik az időben, tehát egy kötöttebb stílus szerint kellett az alkotónak dolgoznia, míg a La La Landben azért némileg könnyed, mai ruhadarabok jelentek meg. A Legendás állatok a 20-as évek, a Szövetségesek a 40-es évek,a Florence Foster Jenkins illetve a Jackie a 60-as évek viseletét tükrözték. Egyébként  mindegyik jelmez fantasztikus a maga nemében és méltóak a jelölésekre, és arra hajlok, hogy ezt a kategóriát engedje át másnak a La La Land. 

Én kire szavaznék? Bármelyik tervező, csak ne Mary Zophres (La La Land)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranyszobrok.blog.hu/api/trackback/id/tr4412263080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Filmes díjak tárháza
süti beállítások módosítása