Filmes díjak tárháza

2017. február 20. 13:55 - Leenacat

Oscar2017: Ki fog nyerni? (3. rész - legjobb rendező)

Egy hét múlva, Los Angelesben rendezik a filmes világ legnagyobb díjkiosztó eseményét, az Oscar gálát. Mi várható és kik lesznek az idei nyertesek? 

Az Oscar előzetes posztokban igyekszem bemutatni a jelenlegi erőviszonyokat az idei díjkiosztók és statisztikák alapján. Természetesen a papírforma bármikor borulhat és néha még az Akadémia is képes meglepetést okozni. (lásd legnagyobb örömömre tavaly a legjobb film esetében) A harmadik részben a legjobb rendező kategória esélyeit taglalom. 

Legjobb rendező

Merőben különböző és más stílusú rendezőket jelöltek az idei Oscarra, hiszen a scifi, a musical, a háborús film és a dráma műfajában alkottak. Damien Chazelle a legnagyobb favorit és nagyon meglepő lenne, ha végül nem ő venné át február 26-án az Oscar szobrot. A fiatal rendező két éve robbant be a köztudatba, amikor is Whiplash című zenés drámáját öt Oscarra nominálták - köztük a legjobb film díjára is -, és ebből három Oscart meg is nyert. Damiennek olyannyira meghozta a sikert a jazz dobos fiú története, hogy lehetőséget kapott egy hat éve dédelgetett álmának megvalósítására. A La La Land a klasszikus musicalekre építkezik és egy különleges szerelmes levél Los Angelesnek. Damien mellett szól a statisztika is, hiszen idén ő nyerte az immáron 1948 óta kiosztásra kerülő Directors Guild Awardot, amely a Rendezők Társaságának díja. Mindösszesen hétszer fordult elő, hogy a DGA győztes végül nem vehette át az Oscar szobrot. Igaz, ebből három ilyen alkalom az elmúlt 16 évben történt, de még mindig azt lehet mondani, hogy ez a legbiztosabb Oscar előrejelző díj. Egyébként Damien minden lehetséges elismerést begyűjtött (Golden Globe, BAFTA, Critics Choice) és a győzelmével, ő lehetne a legfiatalabb Oscar-díjas rendező. A gála napján éppen 32 éves és 38 napos lesz, amellyel megdöntené Norman Taurog 32 év 267 napos rekordját.

Ha nem Chazelle, akkor Barry Jenkins, aki személyes indíttatásból készítette el a Moonlight-ot. Ő is Miamiban nőtt fel, méghozzá drogos szülők mellett. Első filmjét még 2008-ban rendezte Orvosság búbánatra címmel, ami nem lett túl nagy siker és csak jó pár év kihagyás után döntött úgy, hogy filmre viszi Tarell Alvin McCraney színdarabját, amely egyben az író önéletrajzi ihletésű alkotása. Jenkins tehát adaptálta a művet, amelyben egy színesbőrű fiú, Chiron életét követhetjük nyomon három életszakaszban. Rendkívül alacsony költségvetésből készült film, a Telluride filmfesztiválon indult el a siker útján, és a sok elismerés mellett természetesen Jenkinst is rengeteg dícséret érte. Megkapta a National Society of Film Critics díját, majd jelölték Golden Globe-ra, Critics Choice-ra és a DGA-ra is. A 37 éves direktor lehetne az első afroamerikai, aki megnyeri a rendezői Oscar-díjat. 

Kenneth Lonergan színházi közegben dolgozik leginkább és nem mellesleg díjnyertes drámaíró. 1982-ben mindössze 20 évesen már megnyerte a Fiatal Drámaírók Fesztiválját. Első filmje 2000-ben jött ki Számíthatsz rám címmel, amelyben egy testvérpár néhol zűrös, de szeretetteljes kapcsolatát mutatja be. A film elnyerte a zsűri nagydíját a Sundance Filmfesztiválon, majd 2 Oscar jelölést is kapott. Kenneth tehát nem csak írói feladatkörben, de a rendezők között is megállja a helyét, ám a színházat nem hagyta el a filmezés kedvéért. 2001-ben Pulitzer-díjra jelölték a The Waverly Gallery című drámájáért, amelyben színre vitte nagyanyja küzdelmét az Alzheimer kórral. 2005-ben aztán újra forgatott, és ugyan a Margaret nem hozott számára túl nagy sikert, de a Manchester by the Sea-vel ismét a legnagyobbak között a helye, mind a forgatókönyv, mind a rendezés tekintetében. Előbbi kategóriában legyőzheti Damien Chazelle-t, utóbbiban azonban nem sok sansza van ellene.   

Mel Gibson Hollywood aranyifjúja volt, az Akadémia pedig 1996-ban rendezői Oscarral jutalmazta a Rettenthetetlen című filmjéért. Majd Mel Hollywood feketebáránya lett antiszemita kijelentései okán és alkohol problémiái miatt a hatósággal is meggyűlt a baja. Most azoban visszatért, és a Hacksaw Ridge egy jól sikerült háborús dráma lett, az Akadémia pedig úgy döntött megbocsát Gibsonnak és jelöli a legjobbak közé. Nyerni ugyan nem fog, de azt hiszem Gibson a jelöléssel is tökéletesen elégedett lehet. 

Denis Villeneuve, a kanadai rendező aki szeret a műfajok között evickélni, hiszen a thrillertől kezdve a scifi és a dráma sem áll messze tőle. Ezúttal az utóbbi kettő műfajt keverte és született meg az Arrival című film, amelyben egy nyelvész nő próbál kommunikálni a földre érkező idegenekkel és teszi mindezt egy drámai történetbe ágyazva. Az Akadémia 8 díjra jelölte a filmet, amelyet Ted Chiang, Story of your life, magyarul az Életed története című novellás kötetből adaptáltak (Eric Heisserer, forgatókönyvíró) mozivászonra. Villeneuve egyébként nagy scifi rajongó és kedvence Stanely Kubrick alkotása, a 2001: Űrodüsszeia. Az Arrival előtti legnagyobb sikerét mégis egy családi drámával érte el, a Felperzselt föld egy csodálatos emberi történet, amelyet a legjobb idegen nyelvű filmek közé jelöltek 2011-ben. Azóta a legkeresettebb kanadai rendező lett Hollywoodban és a stúdiók már gigaprodukciókkal bízzák meg, pár hónappal ezelőtt például nálunk forgatta a Szárnyas fejvadász 2-t. 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranyszobrok.blog.hu/api/trackback/id/tr1812269932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Filmes díjak tárháza
süti beállítások módosítása