Filmes díjak tárháza

2017. február 19. 00:18 - Leenacat

Berlinale2017: Enyedi Ildikó filmje nyerte az Arany Medvét

Enyedi Ildikó 18 év után tért vissza a nagyjátékfilmes közegbe és nem is akármilyen díjjal gazdagodott a pályafutása, ugyanis ma este a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál zsűrije a Testről és lélekről című filmjének ítélte oda az Arany Medvét. Gratulálok és türelmetlenül várom március 2-át, amikor is mozikba kerül a film. 

 

Amikor elindítottam ezt a blogot, már tudtam, hogy Enyedi Ildikó filmje ott lesz a Berlinalén, de álmomban (stílszerűen) sem gondoltam volna, hogy életem első, teljes figyelemmel követett (sajnos csak interneten keresztül) Berlinalémon egy magyar rendező nő Arany Medvéjének örülhetek. Tudtam, hogy Ildikó díjat fog kapni, hiszen a kritikák életették a magyar filmet, bíztam a rendezői díjban, vagy a zsűri nagydíjában, de azért titkon ma már arról álmodoztam, hogy de jó is lenne Ildikót arany és nem ezüst szoborral látni.

Délelőtt bezsebelt három díjat is, a FIRPESCI-t (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége) Ökumenikus zsűri díját és a Berliner Morgenpost újság olvasóinak díját. Ezek az elismerések mind azt tükrözték, amit az elmúlt héten halomszámra elolvasott kritikákból leszűrtem, ugyanis azt kell, hogy írjam, a legtöbb pozitív jelzőt a magyar filmről olvastam, minden elfogultság nélkül. A második legtöbbet Aki Kaurismaki filmjéről, The Other Side of Hope-ról, amely egy szíriai menekültről szól, és a harmadik, amelyet még különlegesnek talált a sajtó, az a chilei A Fantastic Woman volt. Tudni kell, hogy a Berlini Filmfesztiválon a díjakat elosztják a versenyfilmek között, tehát a legjobb rendező nem lesz Arany Medve tulajdonos, ahogy a legjobb színésznő sem a későbbi Arany Medve díjas alkotásból kerül ki. No tehát olyan szemmel kellett figyelnem a díjátadót, hogy "csak most ne a magyart filmet mondják", de például a rendező díjnál is rendkívüli megkönnyebbülés volt, amikor Aki Kaurismaki nevét olvasták fel. Szerencsére egészen a végéig izgulhattam, amikor a zsűri nagydíját a Felicité kapta, akkor már tudtam, hogy 42 év után, újra egy magyar film nyeri az Arany Medvét. Mérhetetlenül büszke vagyok Enyedi Ildikóra éa amióta Till Attila Propaganda című műsorában láttam a film forgatásáról egy kis részletet, azóta nagyon vártam Testről és lélelről című alkotását. Már tudom, hogy nem véletlenül 2017-ben kezdtem el írni ezt a blogot. 

A 2017-es Berlinale győztesei (forrás: MTI) 

A zsűri nagydíjával - egy Ezüst Medvével - Alain Gomis francia rendező Felicité (Boldogság) című, francia-belga-libanoni-német-szenegáli koprodukcióban készült alkotását tüntették ki. 

A legjobb rendezésért járó Ezüst Medvét a Berlinalén versenyfilmmel első alkalommal szereplő világhírű finn rendező, Aki Kaurismäki kapta Toivon tuolla puolen (A remény túloldalán) című, finn-német koprodukcióban készült munkájáért.

A legjobb női alakításért járó Ezüst Medvét a Bamui haebyun-eoseo honja (Éjszaka a parton egyedül) című dél-koreai film főszereplője, Kim Minhee kapta meg. 

A legjobb férfi alakítás díját a Helle Nächte (Világos éjszakák) című német-norvég versenyfilm egyik főszereplője, Georg Friedrich vehette át.

A legjobb forgatókönyvnek járó Ezüst Medvét az Une mujer fantastica (Egy csodálatos asszony) című spanyol film két forgatókönyvírójának, Sebastian Leilónak és Gonzalo Mazának ítélte oda a zsűri.

A fesztivál alapítójának nevét viselő Alfred Bauer-díjjal Agnieszka Holland lengyel rendező Pokot (Nyom) című, cseh-lengyel-német-svéd-szlovák koprodukcióban készült munkáját tüntették ki. Ezt az elismerést évről évre olyan filmek kapják meg, amelyek a mindenkori zsűri szerint új távlatokat nyitnak a filmművészetben.

A valamely alkotói területen - zene, díszlet, vágás, kosztüm vagy kameramunka - mutatott kiemelkedő teljesítményért járó Ezüst Medvét az Ana, mon amour (Szerelmem, Ana) című román film vágója, Dana Bunescu kapta.

Az idén első alkalommal díjazták a legjobb dokumentumfilmet, az 50 ezer eurós pénzjutalommal járó elsimerést Raed Adoni Istiyad Ashbah palesztin filmes (Szellemvadászat) című alkotásának ítélték oda.

A legjobb elsőfilm ugyancsak 50 ezer euróval járó különdíjával Carla Simon spanyol rendezőt jutalmazták Esti 1993 (1993 nyara) című munkájáért.

.
   

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aranyszobrok.blog.hu/api/trackback/id/tr4912271840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Filmes díjak tárháza
süti beállítások módosítása